Att kämpa mot demoner – nytt veckobrev

Staden

Alla har vi demoner att kämpa emot!

Orden kom inte från någon tv-evangelist utan från Mia Skäringer i hennes program på Tv4. Ett program där kända personer åker hem till Mia på hennes trevliga skärgårdsö . Djupa samtal varvas med lättsamma aktiviteter och sänds på bästa sändningstid.

På söndag är det första söndagen i fastan. Vi får följa med Jesus ut i öknen där han i 40 dagar fastar och sätts på prov av Satan. I Markus evangelium som vi läser på söndag finns inga förskönande sanningar. Inte heller några romantiska beskrivningar eller något utbroderat språk. Markus går istället rakt på sak.

Är det egentligen inte ganska underligt. Vi i kyrkan, som tror på Jesus, änglar och demoner, vi har svårt att prata om just det det. Ett program i tv4 som inte tror särskilt mycket kan däremot prata om var och ens kamp mot demonerna.

Kanske behöver vi alla bli lite mer som Markus. Lägga bort våra romantiska idéer om det kristna livet. Inse att vandringen med Jesus är inte är en dans på rosor eller något finporslin vi har på hyllan. Vi behöver gå mer rakt på sak.

Rakt på sak följer vi Jesus för att utmana våra demoner, besegra det onda och övervinna Satan som prövar oss alla.

På söndag 11.00 är det gemensam gudstjänst i S:t Peter tillsammans med St Paul och trefaldighetskyrkan. Linus Brengesjö predikar och Akiko Watanabe spelar.

På kvällen 18.00 är det lovsångsgudstjänst med mycket sång och nattvard.

I veckan som kommer:

På fredag den 14/3 är det föräldrarcafé i kyrkan. Vi börjar 10.00 och håller på fram till lunch.

www.stpeterskyrkan.se

Linus Brengesjö