Förnyelse!

StPeter1 StPeter5 StPeter3

I söndags firade vi vår högtidliga förnyelsegudstjänst. Vi välkomnade David Lund som ny medlem och bad för våra ytterliga fem nya medlemmar under året. Dessutom fick vi tillsammans be Wesleys förnyelsbön, en sällsamt kraftfull bön där vi på nytt överlät oss själva i Jesu händer.

Resan började redan i höstas när församlingen efter många år av svikande medlemsantal ville göra något nytt. Vår längtan blev att i svallvågorna från påsken och uppståndelsen få be om en ny väg framåt. I processen under året har inte minst passionen för de tidiga metodisterna och deras starka helighetsiver och sociala patos blivit levande. Kyrkan har i sin histoira både haft stora andliga väckelser med Henry Greenwod i spetsen och aktivit hjälpt såväl kubanska flyktingar som ensamma äldre.

Under Gudstjänsten läste vi profetsian från Jeseaja: ”Res dig, stråla i Ljus! Ditt ljus är här, Herrens härlighet går upp över dig”. Orden träffade oss.

I alla fall var det för mig som att Herren var så nära, att jag inte hade något annat val än att tro att St Peters Kyrka återigen kan börja resa på sig och stråla i ljus.

John Wesleys förnyelsebön:

Kristus, jag överlåter mig själv till dig. Låt din vilja ske var du än ställer mig, i allt jag gör och får utstå. Låt din vilja ske när jag är bedrövad eller tillfreds, när jag har för mycket att bära eller när jag känner mig överflödig. Låt din vilja ske när jag är uppskattad och när jag är åsidosatt, när jag har allt eller saknar allt. I alla förhållanden vill jag stå till ditt förfogande. Så vill jag att det ska vara. Hos dig hämtar jag min kraft. Låt det förbund som jag har ingått med dig på jorden genom dopet och Anden bekräftas i himlen. Amen.