Kallesen och att möta Gud i den brinnande busken

2 Moseboken 3:1-15

På söndag går vi in i den stora fastan och börjar vår ökenvandring och vårt stora ökenäventyr! Veckans brev är skrivet av Marcus Johanson som berättar om vad som väntar de kommande veckorna och om Mose. Hans möte med Gud i den brinnande buske är den första berättelsen i vårens fastetema.

Fyrtio dagar innan påsk inleds den stora fastan. En period av kyrkoåret som syftar till att förbereda Guds församling inför påsken.  Att fastan varar just fyrtio dagar kommer från Jesu egen förberedelsetid i öknen som varade just fyrtio dagar. När Gud mer än tusen år tidigare befriade sitt folk ut ur det mörkret som slaveriet i Egypten innebar leddes folket på en vandring genom öknen. Denna vandring kom att vara i… Just det: fyrtio år. En lång tid då folket blev omhändertagna av Gud men också en tid då folket hann ifrågasätta sitt beslut att lämna Egypten och tvivla på den Gud som räddat dem. Det var en tid då Gud fick möjlighet att forma folket till sitt folk och förbereda dem inför det som låg framför dem.

Vi som idag är med i S:t Peters kyrka har också blivit befriade ur mörker. Vi har blivit kallade av Gud och behöver formas till att bli hans folk. Under fastan 2015 vill vi därför (bildligt talat) göra samma vandring genom öknen som Guds folk gjorde. Under de 40 dagar som fastan varar kommer vi att genom teman i gudstjänsterna och bibelläsning ta oss igenom exodusberättelsen i 2 Mosebok. För att ytterligare markera a

tt vi är inne i fasteperioden kommer vi också att avstå från kött under kyrkfikat. Istället kommer vi äta vegetarisk soppa och bröd tillsammans och sedan avsluta fastetiden med en påskfest på påskdagen!

I alla stora berättelser finns en vanlig människas liv. Mitt i den stora berättelsen om hur Gud ledde sitt folk ut ur slaveri finner vi Mose. En man som föddes som Israelit, men växte upp mitt Egyptens maktelit och sedan flydde till ett annat land. Där försöker han leva sitt liv i lugn och ro tills en dag, då Gud uppenbarar sig genom en brinnande buske. Gud besöker Mose mitt i vardagen och kallar honom att vara en del av något större.

Likt många av oss är Mose först tveksam och kommer med alla möjliga invändningar. Med facit i hand är det dock tydligt att Mose var långt mer kompetent än vad han själv trodde eller ville erkänna. På samma sätt är det med varje människas kallelse. Gud ser sidor hos oss som vi själva inte kan se och inbjuder oss att följa och formas av Kristus.

Välkommen att fira gudstjänst på söndag 11.00 och lyssna när Marcus Johansson predikar och Linus Brengesjö leder Gudstjänst. Vi välkomnar och ber även för vår nya organist Ruth Segerberg och för våra nya ungdomsledare David Lund och Maria Dalqvist.

Ökenvandringeeen