Nytt veckobrev – Likgiltig

Luk 2:22-39

I veckan föll domen över det par som tog livet av den åttaåriga flickan Yara.

Nyheten om det besinningslösa våld hon utsatts för och som en journalist i Svd beskrev med orden att det var ”som att blicka in i helvetes förgårdar”, är helt obegripligt. Det är också helt oförståeligt hur samhället har kunnat undgå våldet mot flickan som hade pågått i mer än ett års tid. Lärarna på skolan, grannarna, polisen och socialen, såg dom ingenting? Hörde de inget? Anade de aldrig något?

På söndag läser vi i evangeliet om två profeter, Hanna och Samuel. Jesus bärs av sina föräldrar fram i templet, såsom alla söner och döttrar brukade bäras fram. Vi får inte heller veta särskilt mycket om profeterna förutom att de är både rättfärdiga, fromma och tjänande Gud natt och dag. Där de flesta säkert tänkte att de var vilket barn som helst, som bars fram i templet, insåg Symeon och Hanna något annat. Det står att Symeon tar upp det lilla barnet i famnen och säger: – Mina ögon har skådat frälsningen! Hanna, som har hållit sig i bakgrunden i templet, kommer fram och prisar Gud och hon börjar berätta för alla att detta är inte vilket barn som helst, det är Israels befriare!

Jag tror vi behöver fler profeter i kyrkan. Vi behöver dem som ser med trons ögon. De som känner igen Jesus när andra inte ser någonting. Vi behöver fler som letar sig fram ur likgiltighetens gömmor och vi behöver fler som vågar berätta att det är en befriare de har mött, inte en mystisk känsla. Vi behöver fler som ser med andlig klarsyn och som inte tror att var och en får klara sig själv bäst på egen hand.

Framförallt behöver vi de som har blick för att se Jesus i varje nästa, i varje medmänniska som lider och hos varje barn som glömts bort.

Vi kan aldrig ändra på det som hände Yara, men vi kan be att Jesus befriar oss från vår likgiltighet att inte se något alls.

Välkommen att fira gudstjänst på söndag 11.00 i trefaldighetskyrkan och Solveig Högberg predikar.

Vill du få veckobrevet direkt till din mailadress, följ länken:

Korset