Missionsarbete

Verka för en rättfärdig värld

Det internationella arbetet i Equmeniakyrkan är en viktig del i församlingens uppdrag att verka för en rättfärdig värld. S:t Peters församling har valt att koncentrera sitt stöd till projekt och medarbetare främst i Mocambique i Afrika men också i Mellanöstern – skolor i Betlehem och Jeriko.

Sedan började av 1980-talet har församlingen stött mission i Mocambique. Stödet gäller barnhemmet och sjukhuset i Chicuque i Inhambane provinsen. Sjukhuset är numera ett undervisningssjukhus för allmänheten, men fortfarande är det stora problem med ekonomin. Det kan gå månader utan att sjuksköterskorna kan få lön. Att det är ett undervisningssjukhus innebär att det är inte bara det lokala sjukhuset som har nytta av att de finns i området, utan de utbildar vårdpersonal som sedan kan fungera på annat håll och hjälpa befolkningen. I barnhemmet tar man numera emot barn vars föräldrar har dött i aids. Från början var det barn vars föräldrar hade dödats i det blodiga inbördeskriget 1977–1992.

News from the Orphanage in Cambine 2020

Kristna är idag världens mest förföljda grupp och en majoritet av dessa kristna lever i Mellanöstern. Ett viktigt fokus för arbetet i den regionen är att stärka mänskliga rättigheter, bekämpa fattigdom och inte minst, verka för ökad religionsfrihet. Därför är stödet till SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko viktigt. Dessa skolor vänder sig till barn med lässvårigheter.

Sirabladet-sept2020-digitalversion