Att slösa sin kärlek

Doris

– Vilket liv det var i Gudstjänsten idag!

Så sade en av församlingsmedlemmarna förra veckan efter att vi hade firat vår söndagsgudstjänst. Jag kunde hålla med även fast jag visste att ordningen såg nästan exakt ut som veckorna tidigare.

Men ibland händer det. Det går aldrig att planera. Stunder när hinnan mellan himmel och jord känns ovanligt tunn. Gud överaskar och Jesu liv överväldigar oss. När det kommer till vår tro kan vi aldrig hålla fast vid gamla meriter. Tron måste förnyas varje idag.

Vi har kommit en bit in i fastan, och på söndag får vi höra om kvinnan som smörjer Jesu huvud med balsam. Vilket slöseri invänder de förnuftiga lärjungarna som står och funderar på hur bra de pengarna kunde ha används till andra sätt.

Fastans tid är kärlekens tid. Det är en tid att öva sig att all kärlek som är riktig kärlek måste slösa. Kärleken till Jesus kanske verkar onödig och oförnuftig. Någon kanske tycker det är hopplöst oeffektivt att försöka lösa världens problem genom böner i en gammal kyrksal.

Vi vet något annat. När det kommer till Jesus vill vi slösa. När det kommer till vår livs stora kärlek vill ge allt vi har. När gudstjänsten inte bara blir ännu en sak att få ihop i veckoplaneringen, kommer nog flera av oss att upptäcka hur Jesus slår oss med häpnad. Vilket liv i överflöd som han vill slösa på var en av oss.

På söndag 11.00 är det gudstjänst i St Peter med nattvard och barnvälsignelse. Det är pastorsparet som barnvälsignar deras son Linné Brengesjö. Christina Thaarup predikar, Carlos Murakami spelar orgeln, Petter Danling leder barnvälsignelsen och Linus Brengesjö nattvarden.

I veckan som kommer:

På onsdag den 19/3 18.00 är det ökenmässa tillsammans med ekumeniska kommuniteten vid Bjärka-Säby som ni alla är varmt välkomna till.

www.stpeterskyrkan.se

Linus Brengesjö