Introduktion
– Vilken intressant berättelse och vilka intressanta liknelser vi har
lyssnat till! Båda dessa bibeltexter är mycket aktuella och värda
ett närmare studium. Det är framför allt människorna som vi
möter i dessa bibeltexter som gör ”himmelriket”, Guds rike, så
utmanande och konkret.
De båda föräldrarna Josef och Maria är här i bakgrunden. Och det
finns inga präster eller skriftlärda med i händelserna, trots att de
utspelas i templet. I stället är det en pojke, 40 dagar gammal,
och två gamla som står i fokus. Och när Jesus berättar liknelserna
om himmelriket är det små enkla ting som ett senapskorn och en
kvinnas brödbak som utgör rekvisita.
Sådana sociala och vardagliga detaljer säger så mycket om
himmelriket, om det ljus som Gud har tänt i världens mörker.
ü Genom ett värnlöst barn kommer världens räddning.
ü Genom två gamla människor börjar budskapet om Jesus få
konturer och det börjar spridas.
ü Långt in på ålderns höst är helig Ande verksam i våra liv.
ü Himmelriket har en kvalité som ger rum för allt skapat och
som förändrar världen inifrån.
I predikan ska jag först lyfta fram några detaljer i evangelisten
Lukas berättelse om när de unga föräldrarna reste till Jerusalem
2
för att bära fram sin lille pojke i templet. Varför berättar över
huvud taget Lukas om just denna episod?
Avslutningsvis vill jag säga något om barnens, de äldres och
bönens stora betydelse i vår församling idag.
En vidgad horisont
Ofta har Lukasevangeliet uppfattats som ett budskap av en
hedning för hedningar. Det är en sanning med modifikation. I
början av Lukas berättelse står det israelitiska gudsfolkets
situation och räddning i fokus. Även i inledningen till dagens
avsnitt är mycket judiskt och speciellt för en avgränsad grupp
människor.
Trefaldigt upprepas en hänvisningen till Moses eller Herrens lag.
Varför? Lukas vill understryka att den familj Jesus fötts in i var
visserligen en enkel familj, men den var lagtrogen. De gör med
pojken Jesus som det var sed enligt lagen, v 27. Alltså föräldrarna
höll sig inom judendomens gränser – i både tro och handling.
Jesus växte upp i en rättrogen judisk miljö.
Men i dagens evangelium vidgas horisonten för första gången.
Inspirerad av den heliga Anden – och därmed legitimerat av Gud
själv – ser den skumögde, gamle mannen Symeon klart att den
framtida frälsningen genom Jesus är universell – det vill säga för
alla och överallt. För första gången inkluderas i frälsningen såväl
den förste som hörde detta evangelium som alla andra sedan dess.
Detta större, inkluderande perspektiv släpper sedan Lukas aldrig i
sitt evangelium. Hans evangelium börjar mitt i världshistorien
(kejsar Augustus) och inte i en judisk eller någon from grupps
3
släkthistoria. Och evangeliet kommer ända till Rom – dåtidens
världscentrum.
Observera at det är inte religiösa experter, präster och skriftlärda,
som klarar av att vidga perspektiven och sätta igång en ny rörelse.
Det är två gamla – en man och kvinna – som först upptäcker att i
och genom Jesushändelsen vidgas horisonten – och kvinnan blir
den allra förste vardagsevangelisten.
Den enkle lekmannen i templet, Symeon, formulerar sin
universella trosövertygelse i en psalm, vv 29–32, ofta benämnd
Nunc dimittis efter de första orden i den latinska översättningen.
Han var kanske skumögda med sina vanliga ögon, men hjärtats
ögon var klarsynt. Han var kanske ingen vältalig person, men han
var en bedjare som hade inspirerats och bildats av de psalmer han
sjöng i templet till att formulera offentlig bön. Vad vore världen
utan de äldres böner.
Symeons psalm är ett exempel på bönens samtal med Gud! Men
inte om döden eller hans egna behov. Bönen handlar om Guds
löften, om den tröst från Gud som han så ivrigt söker i bön för sitt
folks nöd. Den djupaste motiveringen för hans bön fångas i en
enda bibliskt präglad sats: ty mina ögon har sett din frälsning, v
30.
De universella perspektiven hos Symeon är genomtänkta: Gud har
berett frälsningen ’inför alla folk’, men också åt alla folk, v 31.
Han är inte bara en entusiast som säger: ”Det är klart att alla ska
vara med!”
I de följande stroferna i psalmen beskriver han den av Gud
designade frälsningen på ett sätt för icke-judar och ett annat sätt
4
för judar. I det ena fallet bestäms frälsningen som ett ljus med
uppenbarelse åt hedningarna, i det andra som härlighet åt
Guds folk Israel.
Den gamle Symeon kan sin bibel: psalmens ord om ljus och
härlighet är ekon från profetord av Jesaja, där dessa ord är
synonymer och båda används om räddning och upprättelse. Alltså
till syvende och sist är det inte fråga om olika slags frälsning, en
för icke-judar och en för judar, jfr Jes 42:6; 46:13; 49:6; 52:10;
60:1-4. Skillnaden i ordval anknyter snarare till olika
utgångspunkt. Att vidga perspektiven innebär inte att förenkla
tillvaron.
Ett folk har förlorat Guds härlighet och är i behov av upprättelse;
andra folk befinner sig i mörker och är i behov av uppenbarande
ljus.
Mest anmärkningsvärt är att till skillnad från profeten Jesaja
nämns hedningarna före Israels folk. Det är sannolikt ett utslag av
att Lukas verkligen ville lyfta fram sin vision om det universella,
de vidgade perspektiven. Till skillnad från Jesaja utlovas inte
heller Israel bli ett ljus för andra folk, utan det ljuset ska
Jesusbarnet bli, jfr Apg 13:47; 26:23.
(Överkurs: En tragedi
Dessa vidgade och fördjupade perspektiv på frälsningen innebär
inte att vi idag ska predika en framgångssaga. Den gamle Symeon
som såg det nya möjligheterna förutsade i samma andetag också
en tragedi. Jag tänker på hans profetia riktad till barnets mor
Maria, vv 33–35.
5
Framgång skulle gå hand i hand motgång. Samma barn som skulle
bli till frälsning för alla folk skulle väcka strid bland Guds folk.
Därmed förvarnas läsaren av Lukasevangeliet om den konflikt
som Jesus skulle ge upphov till. Budskapet om Jesus splittrade
samtidens judar. Och långsamt under de första tre-fyra hundra
åren gick kristendomen och judendomen skilda vägar.
Symeon, den gamle mannen, visade solidaritet med barnets mor
Maria i hennes smärtsamma resa med sin sons historia. Glädjen
blandas med sorg över att Jesus inte blir igenkänd av alla som
frälsaren.
Så är det också idag. Vem sörjer inte över splittring evangeliet
skapat och det motstånd budskapet möter? Varför förkastas
kärlek? Varför missbrukas öppenhet?
Symeons profetia om det tragiska gällde alltså som det ordagrant
står: detta barn, alltså Jesus. Inte vi, inte kyrkan. Jesus Kristus
skulle dela Israel och orsaka strid varigenom mångas innersta
fientliga tankar skulle bli avslöjade. Många i Israel skulle komma
att falla för hans skull och andra skulle bli upprättade. Även
genom Marias egen själ skulle ett tveeggat svärd gå. Vad det
konkret är framgår inte här?
Möjligen hörs här ett eko från bibliska texter om hörnstenen som
blivit en stötesten i Israel, jfr Jes 8:14; 28:16; Ps 118:22. I varje fall
väcker det oss till eftertanke inför den tragedi som också hör
samman med ljuset – det visar också på mörkret i världen. För
många blir Jesus till frälsning, för andra blir han till fall.
(Slut på ”Överkursen”)
6
Frälsningens innebörd fördjupas
När Symeon står där med pojken Jesus i sin famn, 40 dagar
gammal, och sjungit sin hymn, kommer Hanna, en 84 årig bedjare
i templet. Likt Symeon tillhör hon de ”stilla i landet”.
Utöver de personliga uppgifterna om hennes höga ålder och
sociala status – hon var åttiofyra år och änka sedan länge – sägs
hon ha haft profetisk gåva och obrutet tjänat Gud i templet dag
och natt med fasta och bön. De senare upplysningarna tjänar att
legitimera hennes bemötande av det barn som underförstått låg i
Symeons famn.
Först vände hon sig till Gud och tackade och prisade honom.
Sedan vände hon sig till alla som väntade på Jerusalems
befrielse och talade om barnet. Vad hon sa avslöjas inte. Men jag
tror att hon gav barnet en messiansk tolkning och förknippade det
med den eskatologiska förväntan på Israels upprättelse.
Vad hade Hanna bett om? Hennes bön gällde främst inte egna
behov, utan andras. Hennes bön om räddning visar att bön
fördjupar vår förståelse av vad Gud gör. Hanna ser frälsningens
politiska och sociala innebörder. Det handlar inte bara om inre
frid och glädje. Det handlade i hennes böner om Jerusalems
befrielse.
Det Hanna bett om gör avtryck i evangelisten Lukas dubbelverk –
evangeliet och apostlagärningarna. Berättelsen börjar med
Jerusalem men den slutar i jordens yttersta gräns. Gudsrikets ljus
börjar inom judendomen men vidgas till ett ljus för alla folk.
7
Frälsningens innebörd fördjupas från att handla om befrielse från
politiskt och socialt förtryck (”Jerusalems befrielse”) till befrielse
”från Satans makt till Gud” (Apg 26:18).
Ett sådant vidgat och fördjupat perspektiv på Guds frälsning är
det glada budskapet på Kyndelsmässodagen: Ett helt evangelium
för hela människan, i hela världen, tillsammans med hela det
världsvida gudsfolket.
I en tid då vår värld blivit full av gränser som stoppar människor
på flykt, då ultra-nationalister markerar gränser mellan ”vi och
dom”, då vi exkluderar de äldre i samhället, då vi inte längre möts
lika ofta ansikte mot ansikte utan pratar allt mer med varandra på
sociala medier, då är dagens evangelium så befriande.
Templet, Guds hus, är en unik mötesplats där människor kan
mötas ansikte mot ansikte. Och de mänskliga mötena vidgar
perspektiven. Vi lyssnar till varandra. Vi är nyfikna och vill veta
mer om den värld vi lever i.
Kristi kyrka är inte ett företag som värvar medlemmar till sina
åsikter och verksamheter. Det är en mötesplats för alla som söker
Guds ljus och vill vara Guds ljus i världen.
Såsom ett ungt föräldrapar med ett litet månadsgammalt barn
mötte två gamlingar i templet, och det mötet gav klarhet, nya
perspektiv – så är kyrkan idag en Gudsrikets mötesplats runt om i
världen.
Guds rike inkluderar de små. Här tar vi emot barn och utsatta,
därför att Guds rike kommer alltjämt till oss i de små, värnlösa. I
pojken Jesus gjorde Gud sig beroende av andra, av mänsklig
8
omsorg och kärlek. I Guds rike är äldre män och kvinnor viktiga.
Om det moderna samhället gör människor överflödig, så är det
inte så i himmelriket. Där har de äldre Guds ande och Guds
ledning. Deras tjänst i bön och deras erfarenhet är omistligt.
De båda liknelserna av Jesus som vi också läste i Matteus
evangelium har samma poäng: Det lilla kan rymma det stora.
Kristi kyrka ska vara ett bönens hus för alla folk. När vi ser
barnen, när vi ber, när vi sjunger psalmer, när vi vidgar
perspektiven – då genomsyras vår värld av uppenbarelsens ljus,
av härligheten från Gud.
En vision som dagens evangelium väcker
Låt mig få avsluta predikan med att läsa ett första utkast till en
vision som dagens evangelium belyst. Det är en liten del i
församlingens kommande verksamhetsplan:
”Bönen är andningen i vår församlings verksamhet. Det beds på
många sätt och på många olika tider i S:t Peters församling. Vi ber
i söndagens gudstjänst, vi ber i andra samlingar, vi ber enskilt och
i hem, vi ber på söndagar inför gudstjänsten, i morgonbön på
onsdagar och i särskilda bönesamlingar kring de stora kristna
högtiderna.
Vi vill fortsätta att uppmuntra bön på många olika tider liksom en
mångfald i uttryck.
Låt oss detta år särskilt verka för att etablera en bönegrupp här i
kyrkan, det vill säga en bärande gemenskap som tar långsiktigt
ansvar för regelbundna (kanske så småningom dagliga), offentliga
böner.
9
I samband med detta slitstarka bönearbete kan vi inbjuda till
andlig läsning, vägledning och fördjupning i den kristna tron här i
S:t Petter. Detta är ett initiativ som behöver växa nerifrån och ta
sin utgångspunkt i människors kallelse att bära ansvar för ett
pågående, slitstarkt och dagligt böneliv i församlingen.”
– Symeon, Hanna och vad ni än heter: Anden kallar, Anden
vägleder. Den uthålliga och enkla bönen är andningen i Guds
rike.
Gud är ljus, inget mörker finns i honom.
Jesus är världens ljus, som ger världen liv.
Vi är ljus i världen. Låt inte frestaren blåsa ut det. Sätt det inte
under skäppan. Låt det lysa klart, klart, klart.
Amen