Stabat Mater

Stabat Mater  AV G. PERGOLESI (1710–1736)

SKÄRTORSDAGS KONSERT 29 MARS KL 19:00

Stabat Mater dolorosa, juxtem cruca lacrimosa dum pendebat filius ”Vid foten av det kors där hennes älskade son hängde stod den bittert gråtande Maria”

Så börjar första sången i musikverket Stabat Mater av kompositören Giovanni Battista Pergolesi. Från början var det en rimbön från 1200-talet, som även kallades för en hymn i den romerska kyrkan. Verket har tonsatts av många tonsättare, och för skärtorsdagens konsert i S:t Peters kyrka har vi valt Pergolesis kantatmässiga musikstycke, eftersom den alltid har fascinerat – både musikaliskt och textmässigt.  Verket framförs med Tina Bergholm, sopran, Ruth Segerberg, alt och Bengt Tribukait, orgel. Tina är sångerska och kyrkomusiker i Andreaskyrkan på Söder, och Bengt har tidigare konserterat i S:t Peters kyrka och är en väldigt uppskattad och väl etablerad musiker med uppdrag runt hela Sverige samt även Tyskland, Ryssland och Canada. Ruth Segerberg är församlingsmusiker i S:t Peter.

KONSERTEN FÖREGÅS AV EN SKÄRTORSDAGSMÄSSA KL 18:00-18:45, LEDD AV PASTOR LINUS BRENGESJÖ.