Stockholms Kulturnatt i S:t Peter

Under Stockholms Kulturnatt 27 april bjuder S:t Peters kyrka in till en del olika evenemang. Ett bildspel om S:t Peters församling visas under kvällen samt två föreläsningar, ”De heliga tecknens och sakernas hemlighet” av Lars Lifvendahl och ”Någon besökte min själ-Dostojevskijs andliga resa” av Jan Erixon. Det blir också a capella sång med barbershop kvartetten The Focals, fyra killar som studerar sång på Kungsholmens musikgymnasium, Adam Segerberg, Leon Hejdenberg, Felix Westin och Maxim Uebel samt Midnattskonsert i stämningsfullt sken av levande ljus ”candlelight” konsert fylld av musik och mystik. Ruth Segerberg (mezzosopran, Sandra Marteleur (viola) och Kalle Stenbäcken (piano) framför ett blandat program med musik av bl a R. Strauss, J. Sibelius, M. Musorgskij och F. Bridge.

18:00 Dörrarna öppnas

Bildspel om S:t Peters verksamhet och den pågående renoveringen av kyrkan dess Walcker-orgel.

19:00 De heliga tecknens och sakernas hemlighet

Föreläsning av prästen Lars Lifvendahl om saker och symboler i kyrkan och vad de betyder.

20:00 ”Någon besökte min själDostojevskijs andliga resa

Föreläsning av författaren och Dostojevskij experten Jan Erixon.

21:30 Barbershopkvartetten ”The Focals”

A capella sång

22:30 Midnattskonsert ”Candlelight consert”

En konsert i stämningsfullt sken av levande ljus:

Ruth Segerberg (mezzosopran),Sandra Marteleur (viola) och

Kalle Stenbäcken (piano).