Kärlekens väg

vägen

För någon vecka sedan gick jag in i en galleria där jag möttes av stora reklamskyltar med texten ”Kärlek, glädje och shopping”. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att vår tid har tunnat ut det här med kärlek en aning. Vilka konsekvenser den egentligen borde få, är det nog ingen som längre vet.

Nu till helgen firar vi fastlagssöndagen. Jesus och lärjungarna är på väg till Jerusalem. Där kommer lidande, förföljelser och död vänta dem. Man kan ibland fundera varför inte Jesus bara stannade kvar i sin hemkvarter runt Galiléen Han kunde fortsätta att predika och be för sjuka och nå nya människor. Istället tar han vägen mot sin egen död.

Fastans väg mot Jerusalem lär oss en grundlektion i kärleken. Det går inte älska utan offer. Om vi inte är beredda på att smutsa ner vårt anseende, ge av vår tid och av våra liv, då kommer knappast kärleken fylla våra liv.

Det kan låta lite hårt. Men om vi slår följe med Jesus kommer varje kors vi bär bli en glädje. Och inte bara det. Det kommer bli vår uppståndelse.

I veckan som kommer:

På onsdag 19.00 inleds fastan med konsert. Det blir musikern David Åhlén som kommer och förgyller kvällen tillsammans med Andreas Runesson. Efteråt blir det en askonsdagsandakt då vi ber från psaltaren och tar emot korsets tecken på våra pannor.

På torsdag 13.00 är det dags för Utblick och då kommer Ingrid berätta om sina missionsresor till Sierra Leone. Vi inleder samlingen med en trevlig sopplunch.

www.stpeterskyrkan.se

Linus Brengesjö