Helt och hållet till Eld

Eld

”Abba Lot kom till abba Josef och sade till honom: ”Jag utför min lilla tidebön, min lilla fasta, bönen, meditationen och stillheten så gott jag kan. Jag renar mina tankar. Vad mer kan jag göra?”. Abban reste sig, räckte ut händerna mot himlen, och hans fingrar blev som tio brinnande lampor. ”om du vill”, sade han, ”kan du bli helt och hållet till eld.”

Berättelsen kommer från Ökenfädernas tänkespråk, en samling med berättelser och ordspråk från 300-talets ökenväckelse. Under romarrikets dagar begav sig tusentals män och kvinnor ut i öknen för att söka Gud. De vill bort från städernas lyx och världens lockelser. De sökte sig ifrån en bekväm kyrka, till ett hängivet liv i Kristi efterföljelse.

Den senaste tiden har jag känt igen mig Abba Lot. Han som var nöjd med bönen, fastan och stillheten. Jag har känt igen mig i hur lätt tron bli några måsten eller i värsta fall till lätt slentrian. Men som Abba Josef påminner oss om: Gud har  något mycket större i beredskap åt oss än medelmåttlighet.

Vi kan vara glada över allt det som har hänt under det senaste året i St Peter, samtidigt får det inte bli en anledning att inte längta efter mer! Förnyelsen har bara börjat, och vår uppgift är ingen mindre än att bli helt och hållet till eld.

I vår tid och i vår stad behövs mer än någonsin en öken. En plats där människor söker sig bort från falska drömmar om bekvämlighet, status och en lyckad karriär. En väckelsens oas där den Helige ande kan tända sin kärlekslåga och leda oss in ett rikt äventyr med Jesus.

Jag tror att vår församlingen kan vara den platsen. Om vi vill.